Městská doprava Turnov

   Další město ležící přímo v Českém ráji je malebné městečko Turnov. Toto sídlo čítající necelých 14 700 obyvatel je taktéž nazýváno podobně jako Jičín branou Českého Ráje. Leží v Libereckém kraji na řece Jizeře a na hlavním silničním tahu mezi Prahou a Libercem (R10). Další silniční tahy vedou z Turnova na Jičín - Hradec Králové (35) a Železný Brod - Harrachov (10). Železniční spojení zajišťují tratě:

  • 070 Turnov - Mladá Boleslav - Neratovice - Praha

  • 041 Turnov - Jičín - Hradec Králové

  • 030 Liberec - Turnov - Železný Brod - Stará Paka - Jaroměř- Hradec Králové - Pardubice

Veřejnou autobusovou dopravu v okolí zajišťuje dopravce ČSAD Semily středisko Turnov sídlící vautobusové nádraží Odstavené autobusy dopravce ČSAD Semily v turnovských garážíchPřepeřské ulici. Další dopravce, které lze v Turnově spatřit jsou ČSAD Jablonec nad Nisou, ČSAD Liberec nebo ČSAD Střední Čechy. Pro autobusovou dopravu byly do roku 2011 důležité dva dopravní uzly. Autobusové nádraží nacházející se na levém břehu Jizery v ulici Na Lukách nedaleko centra a nádraží vlakové lokalizované dál od centra na břehu železniční stanice - pravém. Většina autobusových linek začínala svou trasu u železniční stanice a pokračovala přesvýpravní budova - žst Turnov nádraží autobusové, nebo naopak kdy autobusy nezastavovali přímo u železniční stanice, ale využívaly zastávku Turnov odb. žel.st. V roce 2011 byl ale zprovozněn moderní autobusový terminál v těsné blízkosti vlakového nádraží, který se stal jediným dopravním uzlem. Autobusové nádraží ale úplně nezaniklo používá se jako odstavná plocha pro autobusy střediska Turnov.

Historie 2002-2010

     Městskou dopravu zajišťovala do rok 2011 také ČSAD Semily středisko Turnov a to na dvou linkách MHD Turnov. Linka č 1, která začala obsluhovat město 1.12.2002, byla okružní a spojovala autobusové3L1-5827 zastavuje v zastávce Plus nádraží s nemocnicí a městskými částmi Pelešany a Mašov. Jízdní řád obsahoval celkem 5 spojů (3 v jednom a 2 v opačném) a v provozu byla pouze v 1L7-1927 ul. 5.květnapracovní dny. Linka číslo 2 začala jezdit až o dva roky později 15.12.2004, byla opět okružní a její spoje mohly využít cestující mezi městskou částí Ohrazenice, vlakovým nádražím supermarketem PLUS a nemocnicí.1L7-1927 na náměstí Českého Ráje - linka 2 Rozsah provozu na této lince byl větší. V jízdním řádu bylo celkem 14 spojů vždy s pravidelným intervalem 60 minut (12 spojů v pracovní dny, 7 spojů v sobotu pouze dopoledne a 6 spojů v neděli pouze odpoledne). Ve městě byly ale provozovány ještě další dvě linky, které nejsou zahrnuty v systému MHD, ale jejichž trasa vedla převážně přes město.

Linka 670100 s dvěmi hlavními trasami. První trasa spojovala příměstskou obec Ohrazenice s nemocnící. Druhá trasa byla pouze částí trasy první vedená mezi vlakovým nádražím a nemocnicí. Spoje byly v1L7-1927 zastávka odbočka žel.st. provozu pouze v pracovní dny. Stejně tak linka 670111 zajišťovala v pracovní dny  obsluhu městské části Bukovina, Hrubý Rohozec, Ohrazenice a průmyslové zóny. Spoje byly vedeny ve dvou základních trasách. První trasa spojovala železniční stanici, autobusové nádraží s průmyslovou zónou a druhá Bukovinu, Hrubý Rohozec s centrem a nemocnicí.Souhrnné linkové vedení bylo tedy následující:

  • MHD1 (675001) - aut.nádr - Nemocnice - Havlíčkovo nám. - U raka - U masny - Výšinka - Na Kamenici - Pelešany - Mašov - žel.zast. - PLUS - U masny - aut.nádr

  • MHD2 (675002) - Ohrazenice - Odd. Přepeře - Odb. žel.st. - PLUS - U masny - Havlíčkovo nám. - LŠU - U Karla IV - LŠU - Nemocnice - Mariánský Hřbitov - Lékárna - Výšinka - Granátová - Plus - Odb. žel.st - Odb. Přepeře - Ohrazenice

  • Linka VHD 670100 - Nemocnice - Mariánský Hřbitov - Havlíčkovo nám. - aut.nádr - U masny - samoobsluha - Odb. Přepeře - Ohrazenice

  • Linka VHD 670111 - Nemocnice - Mariánský Hřbitov - Havlíčkovo nám. - aut.nádr - Samoobsluha - Odb. žel.st. - Ohrazenice - Odb. Přepeře - žel.st. - Daliměřice - Hrubý Rohozec - Malý Rohozec - Vesecko - Dolánky - Bukovina

Součastnost

     První výraznější změny se doprava dočkala koncem roku 2010, kdy proběhla transformace původního ČSAD Semily na společnost BusLine, výraznější změna ale nastala až ke konci roku 2011, kdy byl otevřen nový dopravní terminál nedaleko vlakového nádraží a s platností nových JŘ. od 11.12.2011 byly všechny linky v okolí Turnova začleněny do integrovaného dopravního systému IDOL. Linka č. 2 byla rozdělena na linky dvě, kdy původní linka obsahuje pouze spoje vedené v pracovní den a nová linka č.22 pouze spoje vedené o víkendu a svátcích. Spoje na lince 2 jsou vedeny v pravidelném hodinovém intervalu a navíc jsou v prokladu s linkou 670310, tím zajišťují spojení centra s příměstskou částí Ohrazenice ve 30ti minutovém intervalu. Na lince 1 zůstalo 6 spojů obsluhujících ve 120ti minutovém intervalu městské části Pelešany a Mašov. Linky městské dopravy jsou doplňovány spoji příměstských linek 670306-311, kdy každá z nich projíždí velkou část města a je ukončena v těsné blízkosti Turnova. Zatímco na linkách 306 a 309 je v provozu jen několik málo spojů jedoucích ve špičkách, linky 310 a 311 jezdí skoro v pravidelném hodinovém intervalu. Spoje odjíždějící od terminálu hromadné dopravy také používají stejné odjezdové stání č 2.

Do 11.12.2011 je linkové vedení následující:

  • MHD1 (675301) - Aut.nádr. - Terminál u žel.st. - Pelešany - Mašov - Aut.nádr.

  • MHD2 (675302) - Ohrazenice - Maškova zahrada-u Karla IV. - Nemocnice - Výšinka -Ohrazenice

  • MHD22 (675322) Nemocnice - Terminál u žel.st .- (Přepeře) - Ohrazenice - Terminál u žel.st. - Maškova zahrada - U Karla IV. - Nemocnice

  • VHD306 (670306) - Turnov - Kacanovy

  • VHD309 (670309) - Nemocnice - Mariánský Hřbitov - Havlíčkovo nám. - aut.nádr - Samoobsluha - Terminál žel.st. - Chemička - Sklostroj - Modřišice - Přepeře

  • VHD310 (670310) - Ohrazenice - Terminál u žel.st. - Nemocnice - Károvsko - U Karla IV. - Nemocnice - Terminál u žel.st. - Ohrazenice

  • VHD311 (670311) - Mírová p.Koz.,Sekerkovy Loučky - Turnov - Turnov,Bukovina

Vozový park

  Vozový park tvoří autobusy značky Sor v městském provedení, které postupně nahrazovaly městské Karosy B732. První Sor B9.5 SMI 46-22 byl dodaný již v roce 1999, následovaný v letech 2002 a 2003 městskými Sory v provedení B10.5. Od roku 2008 započala další obnova vozového praku tentokráte částečně nízkopodlažním vozem Sor BN10.5. Další vůz následoval počátkem roku 2013 (Sor BN8.5). Poslední zakoupený Crossway City 10.8 obohatil vozový park počátkem roku 2015. Všechny autobusy jsou vybaveny informačními LED info panely na kterých je kromě směru zobrazováno i číslo linky. Na příměstské linky 306 - 311 jsou vypravovány linkové autobusy střediska Turnov.

Vozy pro městské linky
Sor BN10.5 3L1 5827 Sor BN8.5 4L6 3620
ul. Nádražní Turnov ul. Nádražní
další fotografie vozu 3L1-5827 další fotografie vozu 4L6-3620
Crossway City 10.8 5L1 5315    
Turnov ul. Sobotecká  
další fotografie vozu 5L1-5315  
Vozy pro linky 306-311
Sor B 10.5 1L7 1927 Sor C9.5 1L9 4792
ul. Hluboká ul. U Nádraží
další fotografie vozu 1L7-1927 linky 310 a 311
CN10.5 4L0 2949 Sor C9.5 4L0 8013
Jičín ul. Českých Bratří Turnov terminál HD
další fotografie vozu 4L0-2949 linky 310 a 311
Vyřazené vozy
Sor B 9.5 SMI 46-22 Sor B 10.5 1L6 7057
Turnov terminál HD ul. Nádražní
další fotografie vozu SMI 46-22 další fotografie vozu 1L6-7057
Autobusy střediska Turnov - fotogalerie
Termínál u žel. st. - rozmístění odjezdových stání linek VHD od 2011
Autobusové nádraží - rozmístění odjezdových stání linek VHD do 2011
Autobusové nádraží - rozmístění odjezdových stání linek VHD do 2009
Městská doprava Turnov